Alla inlägg under februari 2011

Av Marie Jönsson - 17 februari 2011 21:00

Spänningen är stor....vad blev det för fredagskjol denna vecka? Tyvärr har kameran gått och lagt sig så bild är svårt att ladda upp. Hoppas på att den vaknat till imorgon och symässan! Jag får göra ett försök att förklara hur den ser ut så kommer bild i morgon....


Påklädningen denna vecka har mest handlat om hur jag ska klä mig för att hålla värmen på jobbet. Jag är frusen av mig, och det hjälper inte att temperaturen är blygsam i arbetsrummen. Det har till största delen handlat om lager på lager.


Häromdagen hade en kollega en jättefin Me&I klänning på sig i rosa velour. Enligt henne gick den  under namnet "Städrocken". Så UNDERBAR - ledig, mjuk och fin! Fredagskjolen fick därför inspireras av denna och bli en fredagsklänning istället. Det blev en oversize tröja i randigt tyg. Färgvalet var lätt - rosa, orange, brunt och vita ränder. Tygbiten hittade jag på Ohlssons tyger i deras stuvbitsavdelning.

Oversize blev det! Med ett skärp i midjan blev jag mycket nöjd men utan liknade det mest ett nattlinne. Skönt ska det i alla fall bli att få gå i en mysig och skön klänning i morgon. Man måste ju klä sig så man orkar en lång dag på mässan och kanske en pingis runda på jobbet.


Resultatet: Ja tyvärr kan jag inte visa bild nu, men den kommer snarast! Tänk er rosa, randigt och nattlinne....



http://blogg.karleksfro.se


Av Marie Jönsson - 16 februari 2011 20:01

Då var första konståkningsdräkten avklarad, och roligt var det att sy den. Fick en förfrågan av svägerskan om jag kunde fixa en konståkningsdräkt till dottern. Det skulle vara tävling i Hallsberg och tjejen skulle få en ny dräkt. Självklart fixar jag det. Dräkten skulle ha samma grundmönster som gymnastikdräkten som jag sydde i förra veckan så mönsterförändringarna var redan gjorda.

Resultatet: Jag sydde dräkten och svägerskan dekorerade med stenar och målade blommor.


I söndags var det också gymnastiktävling på Fyrishov. Många av mina kreationer skulle tävla och jag åkte dit för att få se dem live. Tjejerna är så duktiga!!!  Här är Emmy och Petra i deras dräkter.



Jag har länge tänkt att jag skulle sy en tunika till min dotter men aldrig riktigt tagit mig tiden till det. Det har blivit att jag sytt beprövade och bra mönster på tröjor istället men för en vecka sedan fick jag en beställning till nyfödda. Beställningen var på bland annat t-tröjor och jag har därför testat olika mönster för att få tröjorna lätta att dra över huvudet på de små. När jag ändå testade ut mönster kunde jag ju sy till dottern.


Resultatet: Tunika i landskapstyg och tights i ekologiskt tyg, båda från Jofotex. Som vanligt var det inte det lättaste att ta bild på modellen eftersom hon inte kunde stå still. Antingen var det att springa i motsatt håll, attackera kameran eller springa och gömma sig...



På fredag är det symässa i Stockholm och jag hoppas på att kunna åka....

Av Marie Jönsson - 12 februari 2011 18:22

Tiden går så fort! Jullovet är slut, mammaledigheten är slut, helgerna går snabbt.... Ja tiden bara springer förbi.  Jag väntar med spänning på att min nya blogg/hemsida ska få ett nytt utseende. Det verkar som om det är saker på gång.


Märkeslapparna från worldwidelabel är också på gång, men det kommer att dröja ett tag till innan de kommer (andra veckan i mars är det planerat). Jag hade inte tänkt att det kinesiska nyåret skulle göra att det dröjde extra lång tid. Men som man säger, den som väntar på något bra väntar sällan för länge.


För er som är sugna på vad jag har gjort framför symaskinen får ni klicka på länken nedan!


Kärleksfrö


http://blogg.karleksfro.se

Skapa flashcards