Alla inlägg under december 2010

Av Marie Jönsson - 20 december 2010 21:40

Vissa dagar kan man känna på sig redan innan man sätter sig ner vid maskinen om det kommer att bli ett lyckat projekt eller ej. Idag var en sådan dag och jag visste redan innan jag började att jag inte skulle bli nöjd.


Idag när vi satt och åt lunch på jobbet sa en kollega att hon skulle ha klänning på sig som vanligt i morgon eftersom det då är skolavslutning. Detta satte igång mitt tänkande. Jag visste att det var skolavslutning i morgon men jag har inte registrerat vad detta betyder. Under några veckor har jag haft massor av tankar i huvudet angående jobb och flytt av jobb, julen, 30-årsdagen samt familjen vilket har gjort att jag försökt klara dag för dag och inte kunnat tänka/planera framåt.  Att då få höra av någon annan att i morgon är det skolavslutning blev som en chock (konstigt men sant). Tiden går så fort!


På väg hem från jobbet gick jag in på H&M för att hitta något att ha på mig men jag kunde inte känna att det fanns något som passade eller var ”roligt”. Bestämde mig då för att köpa en svart tunika och försöka ”pimpa” den. 

När jag väl kom hem och barnen låg i sina sängar sovande ställde jag fram symaskinen och lite choklad som extra energi. Tyvärr fick jag ingen inspiration trots att jag grävde bland alla saker. Det slutade med att jag fäste en spets i nederkant av tunikan samt broderade in ett motiv på blommor och en fjäril.  


 

Före


Broderiet och spetsen

  



Suck! Tyvärr blev inte resultatet så bra som jag hade hoppats på. Det blev lite veck på tunikan då jag sydde fast spetsen. En lärdom till nästa gång jag får för mig att fästa en spets i ett elastiskt material får bli att inte nåla fast spetsen utan låta den löpa fritt och passas in på tyget.


Nu ser jag fram emot att julavslutningen är avklarad och att jullovet börjar. En tur till Söderklöping och Jofotex står på listan.

Av Marie Jönsson - 9 december 2010 22:11

Dagen började inte så bra när jag skulle sätta mig ner för att tänka igenom hur denna veckas fredagskjol skulle se ut. Något var fel med maskinen och kniven som skulle klippa tråden strulade vilket gjorde att när jag broderade texten (Älskad) blev det en "trådboll" på undersidan av tyget samt att tyget drogs snett efter varje bokstav. Det fick bli en tur ner till Symaskinsboden för att rådfråga vad jag skulle göra för att fixa detta. När jag ändå var där passade jag på att lära mig lite mer om broderiprogrammen som finns till min maskin. Favoriten blev snabbt korsstygnsprogrammet. Oj så mycket roligt man kunde göra med detta.... t ex brodera upp tavlor på sina barn :)


Ett annat problem som jag har stött på vid symaskinen är att tvillingnålen går sönder. Jag har kontrollerat att jag trätt maskinen rätt, att trådspänningen är rätt och att maskinen är inställd för tvillingnål men ändå går den sönder. Vad gör jag för fel? Det kan inte vara rätt att det går åt tre tvillingnålar för fyra fållar! Tips och idéer uppskattas!


När jag ändå var nere på stan hann jag med en tur till Tygcentrum och den trevliga butiksägaren som alltid ger en tips och idéer. Köpte där det svarta tyget som sedan fick bli fredagskjolen samt ett svart tyg med spets nertill som fick bli en topp.

   


Det blåa 60-70 tals tyget inköptes också idag på seccond hand. Fy så dyrt det var men ack så fint - färgena är helt underbara och tyget tjockt och stadigt.


I sidan valde jag att sätta en metall dragkedja på utsidan av tyget för att ge kjolen mer liv. Tycker ibland att raka kjolar lätt blir "tantiga" och att sätta dragkedjan på detta sätt gjorde susen.

 


Att sy toppar tycker jag är svårt men när jag såg spetstyget på Tygcentrum bestämde jag mig för att försöka. Toppen blev lite kort men med ett långt linne (gärna färgat för att framhäva spetsen) under tror jag att det kommer att bli fint.


Jag hann också leverera två linnen idag.




Av Marie Jönsson - 7 december 2010 09:24

Varje gång jag åker till Linköpng och mina föräldrar försöker jag ta mig en tur till Hjärta mot hjärta seccond hand för att titta på mönster och 70-tals tyger. Tyvärr brukar det inte finnas så mycket fint men denna vecka var det en guldgruva bland mönstrena!


 


Tänk va roligt det skulle vara om man lyckas hitta ett vuxen Stil mönster på klänningarna ner till vänster!

Av Marie Jönsson - 6 december 2010 13:47

Förra veckan var det febril aktivitet vid symaskinen. Mamma fyllde 60 år och det skulle firas. Men innan vi åkte skulle en syskon beställning  göras klart samt Emmys klänning skulle bli klar.


Syskonbeställningen:


 


Mönster : Byxorna är ett Multisnit mönster som jag gjorde om lite. Det fick bli resår i midjan och breda muddar i benen -  detta för att ge byxorna mer baggy utseende samt för att barnet ska kunna använda dem en längre tid.




Mönster: Byxorna är från Minikrea, Neo Nobelle (pösbyxor). På detta par valde jag att sätta en bred mudd i midjan istället för i benen. Denna mudd går enkelt att vika om barnet tycker att byxorna är för baggy.I fickorna fick en liten apa titta ut.


Båda tröjmönstrena är från Ottobre design.


Emmys klänning

(Nu får ni lägga huvudet på sned, det fungerar inte att vända på bilden i datorn.......Varför???? )


      

Mönster från nea nobelle. Det bruna tyget med vita blommor är från Stoff och stil, det vita tyget med bruna blommor är ett tyg från 70-talet. Klänningen fungerade bra på  60-års firande lika så på Busfabriken. Tror till och med att det får bli denna klänning på Fasanens lucia firande, ser hon inte ut som en liten "Älskad" pepparkaksgumma?



Skapa flashcards