Alla inlägg under augusti 2010

Av Marie Jönsson - 31 augusti 2010 22:33

    Då var fösta trosbeställningen avklarad! Kwik sew har ett superbra mönster som jag har använt mig av vid ett flertal tillfällen som jag är supernöjd med men Idag bestämde jag mig för att testa ett nytt mönster också från Allt om Handarbete. Även detta mönster var jag mycket nöjd med, kansek till och med snäppet bättre än kwik sew. Skickar med båda trosorna så får motagare bilda sin egen uppfattning. Provade även att sy i nytt material! Använder mig alltid av Jofotexs ekologiska tyger (dessa tyger tappar inte formen/färgen, de går att tvätta i 60 grader och torktummla - perfekt för småbarnsföräldrar) då jag syr underkläder men efter ett besök på Tygcentrum i Uppsala har jag nu prövat på att sy mina egna "Hanky Panky". Resultatet blev mycket bra och jag kommer att sy mig ett par egna +linne när tid finns.


  Nikos ballongbyxor/harembyxor är också klara. Kan dock inte säga att resultatet blev lika bra. De är alldeles för stora! Stoff och Stils mönster är mycket stora och detta glömde jag då jag började klippa ut och sy. Byxorna sitter jättebra när han står stilla, men det är inte ofta en treåring står still (inte min ialla fall)....så de hänger största delen av tiden i knävecken.

Tror att de kommer att bli bra bara jag sätter i ett kraftigare resår i midjan! Niko är nöjd med dem men det är nog inte fröknarna som igår hade knytit upp byxorna med snören ;)


I morgon börjar ritandet av underklänning!







Av Marie Jönsson - 30 augusti 2010 09:04

Då var det klart! Har nu fått en beställning från några gymnaster att sy upp deras truppdräkter! Sex stycken ska det bli och de ska vara klara i oktober. Väntar med spänning på tyg och bild på hur de ska se ut.....


För att se en bild på tidigare sydd dräkt följ länken och titta på Emmy Lindgren


http://www.gymnastik.se/Tavling/Rytmisk-Gymnastik/Landslag/Landslag-senior-och-junior/



Av Marie Jönsson - 28 augusti 2010 17:40

Idag har det varit en underbar dag! Familjen har haft en dag full av aktiviteter tillsammans. Det har dock inte hunnits med någon sömnad med maskinen men tankeverksamheten har varit i full gång. Det är mycket som jag vill sy just nu och det är vissa saker som måste sys. Hur ska man prioritera? Att allt kommer att göras är jag inte orolig över men var ska jag börja?Det är många barn som föds och fyller år just nu. I Sömnads magasinets nya tidning fanns det mycket roligt som kan sys till dem.....vi får se vad det blir.Jag har också länge velat sy en underklänning till mig själv. Mönster har jag men har inte hittat något tyg som har intresserat mig. Nu har jag bestämt mig för att göra en i bomullstyg, vet ej hur det kommer att hänga under andra kläder men det är ju värt ett försök. Om det inte fungerar som underklänning kan man ju alltid sy om den till en vanlig klänning. Då vi skulle ut på "mysdagen" i morse märkte jag att dottern i huset inte hade några byxor, så det måste ju sys snarast. Köpte mönster och tyg i somras då jag för första gången var i Stoff och Stils affär i Malmö. Vilken UNDERBAR affär! Mannen tröttnade efter ett tag så han var nog mer än glad att vi var på väg att träffa min mormor. Ett extra plus var också att det fanns en lekhörna för barnen där. Nästa gång jag kommer till Malmö får jag se till att det finns andra aktiviteter för mannen. Mönster som jag köpte var en sparkdräkt och tyget var korallfärgat "mysplysch". Jag köpte också ett mönster till sonen- ballongbyxor i grönt "mysplysch".Ett par trosor ska sys och skickas iväg.....Listan är lång, men ack så roligt det är att sy! Kan knappt vänta tills jag tar fram maskinerna och börjar!Bilder kommer när saker och ting börjar ta form.

Av Marie Jönsson - 25 augusti 2010 13:05

Då var det dags för årets fotografering på dagis. Niko fick själv välja tyg till linnet som han skulle ha på sig (han älskar sina linnen, har dem på sig dag som natt). Valet stod mellan brunt tyg med orangea elefanter eller blått tyg med vita får och orangea blommor. Han sken upp som en sol då han fick se fåren och ropade ”det är det tyget jag vill ha, just sådant tyg som jag älskar”.


 
  


Efter ett par timmar var linnet klart. Då Niko vaknade i morse och såg linnet blev han överlycklig. Nu ville han ha en klänning också ;)


 
  



Till linnet blev det ett par baggyjeans som syddes för ett tag sedan.


 
  

Hoppas att fotograferingen på dagis gick bra!


Av Marie Jönsson - 23 augusti 2010 21:02

 

   Sommaren 2010 var sommaren då jag visade nina kläder för första gången. Innan dess hade jag endast sytt saker till mina barn och nära och kära. Reaktionerna undertiden jag sydde samt efter festivalen har varit många och positiva, men det som de flesta har efterfrågat är bilder. Bilder på vad jag sålde samt bilder på vad som finns kvar till försäljning.  


Jag sydde tre olika linnen+underkläder i ekologisk bomull. De olika motiven var "Ugglor" i brun färgställning, "Sommarby" samt "Nattåg" i gul/grön färgställning. Tyget går att tvätta i 60 grader utan att färgen faller bort eller tyget tappar formen! Superbra tyg från Söderköping. På baksidan av alla linnen står det "Älskad".


    


Baggybyxer är min sons favorit att ha på sig så det fick bli fyra par sådanna också.    







Klänningar:

 Hjärta i spets samt fastbroderade pärlor.


   

 

 

Alla klänningar hade olika knäppningar, vissa med dragkedjor, några med knappar andra med tryckknappar. Ingen klänning var den andra lik!


Det syddes också upp ett antal blöjförvaringspåsar och napphållare i 70-talstyger (orginaltyger) men dessa har jag inga bilder på.

Skapa flashcards